- everyone deserves to sparkle

Musik och skratt är som balsam för själen.

Röda Korset

Kategori: Röda Korset

Jag har valt att bli frivillig inom Röda Korset vilket innebär att jag spenderar min lediga tid med att hjälpa andra, gratis. Jag är läxhjälpare inom Nackakretsen så jag hjälper barn från årskurs 6 och uppåt med sina läxor på fritidsgården vid Nacka Forum en gång i veckan än så länge. Nu har det inte varit någon direkt anstormning då vi precis har dragit igång arbetet, men min förhoppning är att det kommer fler ungar till jul åtminstonde. Dom tänker säkerligen som jag, att det skulle sitta en Röda Korset tant på fritidsgården och hjälpa till. Men det är jag och en tjej som är yngre än mig som är där för att hjälpa till. Röda Korset försöker få fler i min ålder att ansluta sig till deras verksamhet för att bredda den. Alla frivilliga är viktiga! Om du är intresserad, tveka inte att kika på deras hemsida http://www.redcross.se/bli-frivillig/


För mig har det inte varit självklart att bli frivillig inom Röda Korset. Och jag kan inte svara på varför jag blev det från första början heller. Men efter att jag slutade som tränare i innebandy förra julen, så kände jag att det var nåt som ändå saknades lite. Att se hur människor utvecklas med hjälp från en själv är rätt så ovärdeligt. Så av en slump var jag inne på RK hemsida och kikade runt lite. Mailade en kvinna och frågade om jag eventuellt kunte hjälpa till som "sällskapsdam" på ålderdomshem. Fick till svar att det inte behövdes, men att jag kanske kunde tänka mig att bli läxhjälpare. På den vägen är det.

Så igår var det en 6 timmars utbildning inom Röda Korsetkunskap på deras huvudkontor på Mariatorget.  Där kan man snacka inspirationsskälla!! Vi var blandade åldrar, allt från 20 år till säkert 70 år och alla med samma mål. Blev tagen av hur folk viger sina liv till att hjälpa andra och att det faktiskt finns människor på riktigt som är godhjärtade. Efter mina 6 h där hade jg blivit sjukt motiverad och inspirerad och kände att det här är verkligen nåt för mig. Så nu ska jag även anmäla mig till en HLR (för det var ju ett tag sen man gjorde...) och även en utbildning inom krishantering (om det händer en stor olycka inom den kommun man är verksam, så kan kommunen tillkalla krisstödjare från RK som kommer och finns till som stöd. Så om det händer nåt så kanske det är mig i RKmundering som ni blir tröstade av). Sedan har dom även en globalgrupp som jag tänkte kolla lite på.

För mig är allt detta ett välkomnade avbrott i vardagen. Att kunna göra nåt som är helt prestigelöst egentligen. Att göra nåt annat än plugga och jobba och allt annat som man alltid gör. Få träffa nya människor med helt andra bakgrunder och känna att jag kan bidra med något. Även om jag bara hjälper en unge att klara av skolan bättre, så är jag nöjd! Förhoppningsvis så har jag varit en förebild för dom som är yngre, och påverkat dom på ett positivt sätt. Det här med frivilligorganisationer är nåt jag verkligen skulle kunna fastna ordentligt för, vet inte hur det hänger ihop med att jag pluggar till redovisningsekonom?! :P

Kommentarer


Kommentera inlägget här: