- everyone deserves to sparkle

Musik och skratt är som balsam för själen.

terminsavslut och julmiddag

Kategori: Röda Korset

Nu har vi haft läxhjälpen sen september (???) tror jag och igår var det sista gången innan jullovet. Det var.. inga barn på 2ans. Så jag och personalen satt och snackade skit i 2 h och skissade på reklambladet för nästa termins läxhjälp. Fasen, varje gång jag åker därifrån känner jag min så jäkla nöjd. Vilka energivare dom är. Helt sjukt. Att bli frivillig inom Röda Korset är en av dom bättre sakerna jag har gjort måste jag säga. Det känns så bra!! Personalen på 2ans är verkligen grymma! En stjärna till er!

Efter 2 h babbel var det julmiddag på Röda Korsets mötesplats, Kupolen som den heter, i Finntorp. Det var jag, en annan läxhjälpare och några träna svenska-"lärare" och deras "elever". Vi pratade om deras hemländer, religon, olika kulturer och hur dom tyckte att det var i Sverige. Sjukt intressant och givande! Pratade om allt från hur vi svenskar ser på muslimer och vilka fördomar vi har, hur muslimer ser på svenska och vilka fördomar dom har. Hur dom tycker att det är att lära sig svenska osv. Så jäkla öppna människor, dom pratar på som om man har känt varandra i en evighet. Och dom tyckte att det var kul att det även var yngre personer som håller på med frivilligarbete. Det tycker jag också :D

Kort utvärdering om dessa tre månader. Jag känner att jag har växt som människa och som person under den korta tiden jag har varit engagerad i Röda Korset, och märkt hur lite man egentligen måste göra för att få andra människor att växa. Med läxhjälpen tex, dom barnen som jag har hjälpt har ofta bara behövt höra att dom gör något bra, läxan som dom gör med mig har dom oftast kunnat. Jag tycker att det här är jäkligt roligt och jag vill gärna engagera mig i 100 andra saker också, finns massor med annat roligt man kan göra inom Röda Korset. Men jag får ju inte glömma bort mig själv och andra :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: